En nykter jul?

Det är en sak jag inte riktigt kan släppa som hände häromdagen. Det grämer mig och jag känner mig påhoppad.
När vi var på på väg ut från Ullared i söndags blev jag stoppad av en kvinna som frågade mig om jag kunde tänka mig att skriva på att jag inte skulle dricka någon alkohol över 2,25% under julhelgen....först tänkte jag visst men sen så sa jag " Nä det vet jag inte...jag kanske vill dricka ett glas vin på kvällen på julafton och det skulle inte kännas bra för mig att jag skivit på detta" -kvinnan synar mig-"Näääää det får man inte göra!!! Du kan inte tänka dig att avstå???" -jag blir helt paff-"Jo eller visst men jag kan inte avgöra det just nu, så som sagt det känns inte bra"-hon fortsätter- "För BARNENS skull är det ju bra om man gör det" sa hon och synade min vagn full med leksaker -jag upprepar-" Nä det känns inte rätt att skriva på med tanke på att jag nog kommer ta ett glas vin när min son gått och lagt sig" -hon upprepar- "Nääää det får man inte göra!" hon vänder bort huvudet och letar efter nästa objekt.

Jag går därifrån med en klump i magen. Är jag en så kass förälder?? Vad hände? Blev jag utdömd av en för mig total främling...läskigt...

Jag kollar senare upp hemsidan och förbundet hon verkar representera. Såklart. Nykterhetsamfundet. www.vitjul.se heter organisationen som vill att alla barn ska få vara utan en alkoholpåverkad förälder, då många barn far illa just under julen. Fine, det köper jag. Det är ångestladdat för dom flesta med jul, och för att inte tala om i de familjer där det finns ett missbruk som definitivt kommer upp till ytan när man firar med släkten. Hon jobbade för en god sak. Dock var hon inte en god människa. Hon kändes dömmande och förmer. Ett barn behöver inte prata med en dömmande människa som bara ser allt svart och vitt.  Barn behöver prata med någon som förstår. Jag är ledsen men detta var inte vitjul-IOGT-NTO- organisationens  starkaste drag att representeras av denna kvinna. Huge misstake.


Kram

CC

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0